Enkele dagen geleden zag ik op Youtube een video over de Japanse manier van rekenen. Kinderen rekenen daar niet op onze manier, dus getallen onder elkaar en uit het hoofd vermenigvuldigen. Maar ze rekenen veel meer op een visuele manier, dus door te tekenen. Dit lijkt me een perfecte manier van rekenen voor kinderen met dyscalculie, dyslexie, maar ook voor beelddenkers en kinderen met rekenproblemen.
Ik zag de video enkele dagen geleden op internet staan en ben dit direct voor mezelf gaan testen. Nu moet ik toegeven dat ik vaker een rekenmachine gebruik (geweldige uitvinding) dan dat ik hoofdreken, maar ik ben erg benieuwd of deze methode kinderen met rekenproblemen kan helpen.
Persoonlijk vind ik de Japanse manier van rekenen veel leuker dan de westerse. Je maakt een tekening (zie video) en telt de verschillende kruisingen van de som bij elkaar op. Ik heb een video voor je opgenomen om te laten zien hoe het werkt.
Ik heb gemerkt dat deze methode wel iets meer tijd kost dan de (standaard) tafels uit je hoofd leren, maar het zou geweldig zijn als je daardoor rekenen makkelijker kunt maken. Ik heb het idee (correct me if i’m woring) dat sommige kinderen de tafels lastig vinden, omdat ze de som niet voor zich kunnen zien. Veel kinderen en volwassenen zijn visueel aangelegd en haken daarom af bij hoofdrekenen, omdat ze het niet letterlijk voor zich zien. Maar dit is ook niet zo raar!
Wetenschappers weten al lang dat rekenen (in ieder geval bij de westerse manier van rekenen) aangestuurd wordt door je linker hersenhelft. Rekenen is bij ons vaak abstract en veel kinderen (ik ook vroeger) hebben vaak geen idee wat ze hier in het dagelijks leven mee moeten doen, omdat er weinig voorbeelden gebruikt worden.
Bij de Japanse manier van rekenen zie je een som echt voor je en dit is natuurlijk een voordeel voor kinderen die denken in beelden. Daarnaast hebben onderzoekers laten zien dat verbeelding vooral in de rechter hersenhelft plaatsvindt. Door dus te rekenen én te tekenen (zoals de Japanse methode) stimuleer je zowel je linker als rechter hersenhelft. In theorie is dit natuurlijk efficiënter dan alleen onze linkerkant te gebruiken, zoals onze westerse methode.
Tegelijkertijd ben ik erg benieuwd of dit echt zal werken voor kinderen met rekenproblemen of voor beelddenkers. Onlangs was er een item op EenVandaag over de rekenmethodes van kinderen uit Singapore (die de beste rekenaars ter wereld zijn). Deze methode wordt al op 20 scholen in Nederland toegepast en schijnt goed te werken, omdat er meer gebruik wordt gemaakt van verbeelding en voorbeelden.
Wat is jouw ervaring?
Ik zou het erg leuk en waardevol vinden als je de Japanse rekenmethode zou willen uitproberen bij jezelf of iemand die je kent. Dus, ken je iemand met discalculie, een beelddenker of iemand met rekenproblemen? Stuur dit bericht (of de video) even door en kijk of je die persoon ermee kan helpen. Ik ben erg benieuwd naar ervaringen uit de “echte” wereld. De theorie klinkt natuurlijk mooi, maar werkt het ook echt?
Alvast bedankt voor je reactie!
[…] Ook kregen de leerlingen een blaadje met de uitleg en op de achterkant had ik een paar sommen neergezet, zodat ze ermee aan het werk konden gaan. De tekst had ik gekopieerd van deze site: LINK […]
Ik heb jouw tekst en link gebruikt bij een rekenles.
Op de onderste vraag van het blaadje “Schrijf hieronder wat je van deze Japanse manier vindt en lever je blaadje in bij je leerkracht.” gaven een kinderen deze antwoorden. Niet iedereen leverde zijn blaadje in; de meeste kinderen namen het mee naar huis. 🙂
– Ik vind deze manier van de tafels doen heel erg leuk. Nu kan ik ook moeilijke sommen.
– Ik snapte er eerst niks van, maar met P. kwam ik er wel uit en vond ik het wel leuk.
– Ik vind het leuk, dat ik met kleurtjes de tafels kan uitrekenen.
– Ik vond het te moeilijk.
Conclusie?
De vraag of een kind met dyscalculie hier nu beter mee om kan gaan en nu de tafels beter kan uitrekenen, kan ik niet beantwoorden. Het enige, dat me opviel, was dat de jongen die dus het meeste moeite heeft met deze soort sommen, er het meest enthousiast over was. Met de kleurtjes begreep hij erg goed hoe je een eenvoudige, maar ook een moeilijke keersom kunt uitrekenen. En heel belangrijk, hij had een hele leuke rekenles!
Groeten van Nienke (http://www.coach-nienke.nl/wordpress/2014/07/rekenen-op-zn-japans/)